ROMANIHÄÄT (VEN. СВАДЬБА ROMA) – MUSIIKKI JA TANSSI SUOMEN JA VENÄJÄN KARJALAN ROMANIEN PARISSA
Esitelmä Musiikintutkijoiden virtuaalifoorumissa 31.8.2020.
Kai Åberg FT, Perinnemusiikin tutkimuksen Dosentti ja muusikko, Itä-Suomen yliopisto. Tutkimustyötä Suomen ja eri maiden romanien parissa vuodesta 1994. Kymmeniä kansainvälisiä artikkelita, dokumentteja ja muita teoksia. Toiminut muusikkona lukuisten romaniryhmien keskuudessa. Nykyinen tutkimus, Venäjän ja Suomen puolisen Karjalan romanien musiikki ja kulttuuri.
Abstrakti
Peli (tanssi), musiikki ja palavat olkilyhteet aidan seipäissä, osasi Nummisuutarin Esko häiden merkityskenttiä raamittaa, kun häneltä kysyttiin häiden tarkoitusta. Vertauksessa on jotain lohdullista, jo pelkästään sen tähden, että kuvausta on helppo tarkastella nykyistäkin nostalgista häätapahtumaa vasten. Ei ole sattumaa, että tanssi ja musiikki vilahtelevat tämän tästä erilaisissa häädiskursseissa; vaikka musiikki ja tanssi ei olekaan häiden tärkein puoli, on vaikeaa kuvitella musiikittomia häitä, ellei kyseessä ole askeettinen maistraattivisiitti todistajineen. Lingvistisen leikittelyn sijaan koetan esitelmässäni nostaa esille dokumentoituja ja argumentoituja käsityksiä karjalaistaustaisten romani- tai mustalaishäiden osalta, tosin Suomen romanien keskuudessa hääinstituutio – valtaväestön näkökulmista – on kulttuurin sisäisestä perspektiivistä katsoen vieras käsite, kuten myöhemmin huomataan. Aiheeni on kiinnostava sillä, toisin kuin monien muiden maiden romaniryhmien kohdalla, romanitutkijoiden romanitanssille tuoma huomio ei ole tarjonnut karjalaistaustaiselle mustalaistanssille legitimaatiota. Tanssin symbolinen arvo on yhteisön sisäpuolella; ”mustalaistanssilla” on säilyttäjänsä, jotka muovaavat tanssin merkityksiä muuttuvissa olosuhteissa.
Videoesitelmä
**
Toim. huom. alkuperäistä virtuaalifoorumin esitelmän alkua on hieman muokattu, jotta diaesitelmä saataisiin oikeanlaisessa esittäjänäkymässä heti alusta saakka.