HYVÄÄ KALEVALAN JA SUOMALAISEN KULTTUURIN PÄIVÄÄ MUSIIKIN SUUNNAN LUKIJOILLE
PhD Nina Öhman on Musiikin suunnan päätoimittaja.
Tätä tekstiä kirjoittaessani elämme synkkiä päiviä. Venäjän asevoimien hyökkäys Ukrainaan 24.2.2022 laukaisi sodan, joka aiheuttaa mittaamattoman määrän ihmiskärsimystä ja tuhoa. Sota myös sysäsi maailmamme suuren epävarmuuden aikakaudelle. Seuratessani tiiviisti uutisia ja asiantuntijoiden analyyseja yritän syventää ymmärtämystäni tapahtumien kulusta. Samalla olen huomannut, että etsin niin intensiivisesti, koska haluan löytää tietoa joka antaa toivoa.
***
Kalevalan ja suomalaisen kulttuurin päivä tarjoaa erityisen tilaisuuden osoittaa kunnioitusta musiikintutkijoille, jotka ovat yli vuosikymmenien tuottaneet arvokasta tietoa suomalaisen kulttuurin ja tieteen hyväksi. Suuri kiitos tutkijoille, jotka ovat olleet luomassa suomalaisen musiikintutkimuksen vahvaa yhteiskunnallista orientaatiota lähtien kansallisidentiteettiä vahvistavasta kansanmusiikintutkimuksesta nykyhetken musiikillisen moninaisuuden tutkimukseen. Musiikin suunnan kiitokset myös julkaisijalleen, Suomen etnomusikologiselle seuralle pitkäaikaisesta aktiivisesta toiminnasta yhteiskunnallisten asioiden äärellä ja julkaisutyöstä, joka tukee tiedon roolia paremman huomisen rakentamisessa.
Tämä Musiikin suunnan numero antaa jälleen rikkaan näkymän musiikintutkimukseen nyt. Numeron ensimmäisessä artikkelissa Sergio Castrillón, Karen Lauwers, Esha Sil ja Josephine Hoegaerts tarjoavat “tekstin äänellistämisen tarinan” imperialistista historiaa käsittelevän monitieteellisen projektin kontekstissa. Sitä seuraa Maiju Talviston kirjoitus tasa-arvokehityksestä musiikkialalla. Maininnan arvoista on, että Talviston kirjoitus osallistuu keskusteluun syrjinnästä, jota on myös Musiikin suunnan sivuilla käyty viime aikoina. Seuraavaksi Janne Mäkelä avoimesti reflektoi kuinka institutionaaliset ja ideologiset kytkennöt ohjasivat hänen uraansa “all-round-musiikkikriitikkona”. Tämän numero lopuksi luettavananne on Elina Hytönen-Ng:n kirja-arvio Gjermund Kolltveitin ja Riitta Rainion vuonna 2020 toimittamasta teoksesta The Archaeology of Sound, Acoustics and Music.
Antoisia lukuhetkiä.