VALIKKO

Auto-Tune, musiikin kvantisointi ja musiikkiteknologian innovaatioiden luomat uhkakuvat mediassa

RSS
Facebook
Twitter

Esitelmä Musiikintutkijoiden virtuaalifoorumissa 31.8.2020.

FT, musiikkipedagogi/musiikkiteknologi Jari Eerola (jveerola@gmail.com) on musiikintutkijana Tampereen yliopistossa Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnassa. Hän opettaa bassonsoittoa, musiikkiteknologiaa ja ohjaa bänditoimintaa Pirkanmaan ja Parkanon musiikkiopistossa. Eerolan tämänhetkisiin tutkimusintresseihin kuuluvat erityisesti musiikkiteknologian ja musiikin tietokoneavusteinen tutkimus ja näiden ohella musiikin kulttuurinen sekä musiikin ja median tutkimus.

Abstrakti

Vuoden 2019 Eurovision laulukilpailun finaalissa oli vierailevana esiintyjänä Madonna. Esitys sai mediassa paljon huomiota ja yhdeksi syyksi nousi Madonnan epävireinen laulu. Kisojen jälkeen Madonnan omalla YouTube-kanavalla ilmestyi hänen Euroviisuissa taltioitu esitys. Erona tässä oli se, että lauluosuus kuulosti samalta kuin kappaleen 1989 julkaistulla tallenteella olevassa versiossa. Pian sosiaalisessa mediassa alettiin keskustella siitä, että Madonnan omalla YouTube-kanavallaan julkaisemassa versiossa laulua oli korjattu Auto-Tune-nimisellä ohjelmalla.

Auto-Tune on säveltasojen korjaamiseen tarkoitettu tietokoneohjelma, jolla voi korjata pienet epävireisyydet yksiäänisestä musiikista. Korjaukset voi tehdä niin, että kuulija ei niitä huomaa. Ohjelma tuli kuitenkin tunnetuksi sen efektinomaisella käytöllä, jossa lauluun tarkoituksella haettiin uutta soundia. Cherin 1990-luvun lopulla esittämässä Believe-kappalessa tuottajat keksivät käyttää Auto-Tunea muokkaamaan laulun sointia. Aluksi Auto-Tunen käyttö haluttiin pitää salassa mutta tieto vuoti myöhemmin julkisuuteen.

Mediassa säveltasojen korjaamisen yleisnimitykseksi näyttää muodostuneen Auto-Tune vaikka vastaavanlaisia tietokoneohjelmia ja laitteita on nykyään lukuisia. Yhteistä näille ohjelmille on se, että tarkoituksena on pystyä korjaamaan musiikista ei toivotut sävelet.

Tarkastelen esityksessäni sitä, mikä on Auto-Tune, mitä kritiikkiä sen käyttö on saanut ja mitä uhkakuvia vastaavanlaisten ohjelmien käyttö on tuonut mukanaan. Miten säveltasojen ja ylipäätänsä musiikin täydellisyyteen pyrkivä kvantisointi eli teknologisten apuvälineiden avulla tehty korjaaminen vaikuttaa meidän käsityksiin musiikista. Pohdin myös sitä, mikä on median vaikutus uhkakuvien luojana.

Videoesitelmä

 

**
Toim. huom. alkuperäisestä virtuaalifoorumin videosta on leikattu muutamia pidempiä siirtymiä.

LISÄÄ KOMMENTTI