VALIKKO

Tervetuloa musiikintutkijoiden virtuaalifoorumiin

RSS
Facebook
Twitter

Julkaistu 20.5.2020

PhD Nina Öhman on yliopistonlehtori Helsingin yliopiston musiikkitieteessä ja Musiikin suunnan päätoimittaja.

 

 

FT Elina Seye on Suomen Akatemian rahoittama tutkijatohtori Helsingin yliopiston musiikkitieteen oppiaineessa.

 

 

 

Videolla mainittuja alkuperäiskansojen videoketjuja on useita, esimerkiksi Pass the ČSV #dontrushchallenge https://youtu.be/TFhZlZbs7tg ja #PassTheBrushChallenge Inuit style https://youtu.be/CIN94ThfHqY

Comments
  1. Lotta P-D

    Tulevatko nämä kommentit livenä nähtäviin?

    • Henri Pitkänen

      Kommentit tulevat moderoinnin kautta roskapostin takia, joten välillä saattaa esiintyä viiveitä.

  2. Tuomas Leinonen

    Tuuli käy välillä ikävästi mikrofoniin ja veden liplatus on paitsi idyllinen kevään merkki, myös hieman turhan dominoiva ääniefekti. Sinänsä sisältö on kiinnostava ja ajassa kiinni. Opettajana olen miettinyt aika lailla samoja asioita havainnollistamiseen liittyen: piirtäminen, pelaaminen yms. ovat hyviä keinoja oppimisen edistämiseen. Learning by doing myös käsitteellistämiseen liittyen. Toiminnallistaminen on se juttu.

    • Elina Seye

      Pahoittelen näitä “ääniefektejä”, myös veden liplatus on siis ihan kuvauspaikasta johtuva (suihkulähde, joka vilahtaa kuvassa aivan videon alussa). Harmillisesti käsillä olleista laitteista ei löytynyt sellaista yhdistelmää, jolla olisi saatu noita häiriöääniä vähennettyä. Sisätiloissa häiritsi puolestaan tilojen kaikuisuus… päädyimme siis tähän ulkoilmaversioon.

      Opettamisessa tosiaan on jo paljon enemmän sovellettu kaikenlaista toiminnallisuutta ja siitä on hyviä kokemuksia. Tutkimusraporteissa tämä on ehkä hankalampaa, koska pitäisi pystyä ilmaisemaan monimutkaisia asioita verrattain tiiviissä muodossa, eikä lukijaa/kuulijaa/katsojaa voi velvoittaa osallistumaan johonkin toimintaan, vaan sisältö pitäisi pystyä välittämään muilla keinoin.

    • Nina Öhman

      Tähän “ilmavaan” keskusteluumme tosiaan tuli mukaan kaikenlaisia ääniä ympäristöstä. Kiva, että niistä huolimatta sait kuunneltua sisältöä ja se herätti ajatuksia. Olen samaa mieltä, “learning by doing” on hyvä ja innostava oppimisen muoto. Toiminnallisuus myös tutkimustyössä / toimintatutkimus yhdessä yliopiston ulkopuolisten yhteisöjen kanssa on mielestäni kiinnostavaa, koska sen kautta voi löytää uutta ja odottamatonta tietoa.

LISÄÄ KOMMENTTI